Budżet 2003 projekt
0bjaśnienia
do projektu uchwały budżetowej
Gminy Choszczno
na rok 2003
Wprowadzenie
Projekt uchwały budżetowa został opracowany na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155 z późn.zm.) oraz zgodnie z nową klasyfikacją budżetową ogłoszoną w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 roku w „sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów” (Dz. U. Nr 59 poz. 688 z późn.zm).
Prezentowana uchwała zawiera upoważnienia dla Burmistrza do określonych zmian budżetu, do lokowania wolnych środków budżetowych także poza bankiem prowadzącym podstawowy rachunek budżetu Gminy Choszczno, jak również upoważnienie do zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie deficytu występującego w ciągu roku budżetowego.
Objaśnienia
Prognozowane dochody budżetu na rok 2003 przedstawia załącznik Nr 1 do uchwały w podziale na działy klasyfikacji budżetowej oraz załącznik Nr 2 w podziale na źródła dochodów.
W załączniku Nr 4 prognozowane są dochody na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami oraz na realizację zadań powierzonych. Są to dotacje celowe na te zadania.
W poszczególnych działach dochody pochodzą z następujących źródeł:
/wysokość kwot wykazano w zł./
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa 2.400.000
w tym:
1) opłaty z wieczystego użytkowania nieruchomości
2) dochody z dzierżaw i najmu
3) dochody z przekształcenia użytkowania wieczystego
4) dochody z odpłatnego nabycia prawa własności składników majątkowych - (proponowane do obrotu nieruchomości zamieszczono w informacji o mieniu komunalnym)
5) odsetki od zaległych opłat za najem/dzierżawę |
-
-
-
-
- |
200.000
600.000
60.000
1.500.000
40.000 |
Dział 710 Działalność usługowa 105.000
w tym:
1) dotacja celowa na utrzymanie cmentarza wojennego - 10.000
2) wpływy z opłat cmentarnych - 95.000
Dział 750 Administracja Publiczna 154.000
1) dotacja celowa na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej tj. rejestracji działalności gospodarczej, prowadzenia USC, ewidencji ludności, wydawania dowodów osobistych i obrony cywilnej
2) wpływy z usług świadczonych przez Urząd Miejski:
3) odsetki od środków na rachunkach bankowych
4) wpływy z różnych dochodów
|
-
-
-
-
|
142.000
1.000
1.000
10.000 |
Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 3.350
- dotacja celowa na aktualizację rejestru wyborców |
- |
3.350 |
Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
10.000
- wpływy z mandatów Straży Miejskiej |
-
|
10.000 |
Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej
Prognozując podstawowe dochody z podatków i opłat lokalnych przyjęliśmy następujące założenia:
1) wzrost stawek podatków i opłat w stosunku do obowiązujących w roku 2002 średnio od 2,8% do 4% poza stawką na podatek rolny, która została utrzymana na poziomie roku 2002.
2) kwotę udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i kwoty subwencji podaną przez Ministerstwo Finansów
3) przewidywane wykonanie dochodów z podatków i opłat za 2002 r.
4) egzekucję zaległości podatkowych z lat ubiegłych
5) szacunek podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty skarbowej i opłaty administracyjnej
Na ogółem prognozowaną kwotę 12.296.000 zł składają się następujące dochody:
w tym:
1) od nieruchomości
2) rolnego
3) leśnego
4) od posiadanych środków transportu
5) od czynności cywilnoprawnych
6) odsetki i opłata prolongacyjna
w tym:
1) od nieruchomości
2) rolnego
3) leśnego
4) od posiadanych środków transportu
5) od spadków i darowizn
6) od posiadania psów
(podatek transportowy od posiadanych środków transportowych do 2 ton)
w tym:
- wpływy z różnych rozliczeń - opłata eksploatacyjna
- udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa
w tym:
1) wpływy z udziału w podatku dochodowym
od osób fizycznych
2) wpływy z udziału w podatku dochodowym
od osób prawnych |
|
4.320.000
3.900.000
260.000
47.000
60.000
15.000
38.000
3.243.000
1.700.000
900.000
1.300
115.000
15.000
15.000
160.000
150.000
5.000
10.000
53.000
118.700
420.000
270.000
140.000
10.000
3.000
4.310.000
4.177.678
132.322
|
Dział 758 Różne rozliczenia 11.687.615 w tym:
1) część oświatowa subwencji ogólnej
2) część podstawowa subwencji ogólnej
3) część rekompensująca subwencji ogólnej
a) dochody utracone w związku z częściową likwidacją
podatku od środków transportowych
b) dochody z tytułu ulg i zwolnień ustawowych
w podatku rolnym, leśnym, zakładów pracy
chronionej - kwota przewidywana przez Gminę |
-
-
-
- |
9.256.256
1.198.684
1.232.675
1.002.675
230.000 |
Dział 801 Oświata i wychowanie 68.000
w tym:
1) wpływ za usługi księgowe Biura Obsługi Szkół Samorządowych
2) dotacja celowa na Fundusz Świadczeń Socjalnych Nauczycieli (emerytów i rencistów) |
-
- |
22.000
46.000 |
Dział 851 Ochrona zdrowia 351.900
- dotacja z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych (PFRON) na prowadzenie Warsztatu
Terapii Zajęciowej |
-
|
|
Dział 853 Opieka Społeczna 3.724.000
w tym:
3) dotacja celowa na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki
4) dotacja na wypłatę dodatków mieszkaniowych
5) dotacja celowa na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne
6) dotacja celowa na utrzymanie Miejsko - Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej
7) dotacja celowa na usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze
8) wpływy z odpłatności usług opiekuńczych
Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza
- dotacja celowa na Fundusz Świadczeń Socjalnych Nauczycieli /emerytów i rencistów/ |
-
-
-
-
-
-
-
-
- |
100.000
38.000
1.410.000
1.600.000
229.000
285.000
56.000
6.000
6.000
|
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 368.000
w tym:
1) zwrot środków za sprzątanie ulic których Gmina nie jest właścicielem /zaległość z roku 2002/
|
-
-
-
|
120.000
228.000
20.000 |
|
|
|
Dział 926 Kultura fizyczna i sport 500.000
- wpływy z usług Krytej Pływalni „Wodny Raj”
|
-
|
500.000
|
PODSUMOWANIE PROGNOZY DOCHODÓW
W prognozie założono pozyskanie dochodów z następujących źródeł (załącznik
Nr 2 - 4 do uchwały):
|
Kwota
zł |
udział w strukturze % |
1) Dochody z podatków, opłat, majątku Gminy
2) Subwencje
3) Dotacje i środki z funduszy pomocowych
na dofinansowanie zadań własnych
(inwestycyjnych i bieżących)
4) Dotacje celowe na zadania realizowane
z zakresu administracji rządowej i na
zadania bieżące na podstawie porozumień
z organami administracji rządowej |
15.812.900
11.687.615
1.672.000
2.501.350 |
49,9
36,9
5,3
7,9 |
RAZEM |
31.673.865 |
100,0 |
Strukturę dochodów przedstawiono w załączniku graficznym do uchwały budżetowej (załącznik nr 1a).
Prognozując dochody uwzględniono wszystkie możliwe źródła dochodów własnych potwierdzenia dotyczące dotacji na zadania zlecone i powierzone oraz dofinansowania zadań własnych.
Na bieżąco w roku budżetowym będą uwzględniane zmiany w dotacjach celowych na zadania zlecone i powierzone z zakresu administracji rządowej.
III. Objaśnienia do planu wydatków
Poszczególne wydatki w działach przedstawiają się następująco (załącznik nr 5):
Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo
Zaplanowano środki na doradztwo rolnicze organizację dożynek gminnych, wspieranie działań sprzyjających rolnictwu (m.in. dofinansowanie zakupu matek pszczół).
Zgodnie z ustawą o Izbach Rolniczych zaplanowano środki w wysokości 2% planowanych wpływów z podatku rolnego na dofinansowanie działalności Zachodniopomorskiej Izby Rolniczej.
Dział 020 Leśnictwo
Wydatki przewidziane są na dokarmianie zimą ptactwa.
Dział 600 Transport i łączność
Zaplanowano wydatki na naprawy i konserwację ulic i chodników, utrzymanie służby drogowej. Przewiduje się wykonanie remontów tych odcinków ulic, które uznane zostaną za niezbędne do wykonania.
INWESTYCJE:
Dokończenie sfinansowania robót wykonanych w roku 2002.
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa
W ramach gospodarki gruntami i nieruchomościami planowane są wydatki na wykupy nieruchomości, oraz na opłaty związane z przygotowaniem do zmiany praw własności mienia zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego.
Dział 710 Działalność usługowa
W omawianym dziale planujemy wydatki na opracowania geodezyjne
i kartograficzne związane z planami przestrzennymi Gminy oraz z gospodarką gruntami i nieruchomościami, a także wydatki na zmianę planu zagospodarowania przestrzennego.
Zaplanowaliśmy także środki na utrzymanie cmentarza wojennego w wysokości 10.000 zł oraz na utrzymanie cmentarza komunalnego 110.000 zł (rozdział 71035)
Dział 750 Administracja Publiczna
Rozdz. 75011 - Sklasyfikowane są w tym rozdziale wydatki związane
z prowadzeniem USC, ewidencją ludności, z wydawaniem dowodów osobistych, spraw wojskowych, oc, prowadzenie
ewidencji działalności gospodarczej. Są to zadania administracji państwowej zlecone do realizacji Gminie.
Potwierdzono nam do projektu budżetu 142.000 zł.
Zapotrzebowanie na środki w tym rozdziale wynosi 293.000 zł, a więc nadal Gmina przeznacza na te zadania środki własne.
Rozdz. 75022
Wydatki dotyczące tego rozdziału związane są głównie z dietami radnych.
W planie przyjęto diety za posiedzenia w sesjach, komisjach
i innych działaniach radnych oraz ewentualne wydatki na szkolenia.
Założono też wydatki na materiały biurowe, delegacje radnych itp.
Rozdz. 75023
Zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych wyodrębniono z wydatków ogółem wydatki na płace i pochodne oraz wydatki na zakupy inwestycyjne.
Odnośnie wynagrodzeń jako bazę przyjęto płace m-ca października. Pozycja wynagrodzenia obejmuje też wypłaty nagród jubileuszowych. Zaplanowano środki na podwyżki wynagrodzeń, zgodnie z wskaźnikiem podanym przez Ministra Finansów tj. o 4%.
Zaplanowana na zakupy inwestycyjne kwota 90.000 zł przeznaczona zostanie na dalszą wymianę sprzętu komputerowego i aktualizację programów.
Pozostałe pozycje zaplanowano biorąc pod uwagę przewidywane wykonanie 2002r. oraz obowiązujące przepisy np. odpis na Fundusz Świadczeń Socjalnych, dla którego bazą jest przeciętne wynagrodzenie za II półrocze 2002r. i odpis 37,5 % w stosunku do etatów.
Ponadto przewiduje się wyremontowanie toalety na I i II piętrze, które to prace były planowane na rok 2002, ale z uwagi na brak środków finansowych nie zostały wykonane. Zaplanowano również środki na malowanie pomieszczeń (sala narad, holl Urzędu,pokoje 22, 27, 28) oraz na przebudowę sekretariatu i zakup mebli.
Rozdz. 75047 - Zaplanowano środki na prowizje dla inkasentów podatków,
zakup materiałów biurowych, opłaty pocztowe za wysyłki decyzji
podatkowych, upomnień itp.
Rozdz. 75095 Pozostała działalność - z ogólnej kwoty 181.000 zł
przeznacza się na:
|
1) promocję Gminy
2) współpracę z zagranicą
3) różne opłaty, składki m. in. za
4) wydatki sołectw i osiedli
5) przeciwdziałanie bezrobociu |
125.000
20.000
16.000
10.200
9.800 |
Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli
i ochrony prawa oraz sądownictwa
Rozdz. 75101-Planowane wydatki w kwocie 3.350 zł potwierdzonej przez
Wojewodę Zachodniopomorskiego, przeznaczone są na
uzupełnienie i uaktualnienie stałego rejestru wyborców - jest to
zadanie zlecone.
Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Rozdz. 75412 W rozdziale ochotniczych straży pożarnych zabezpieczono środki na płace i pochodne od płac kierowców oraz na utrzymanie
sprzętu i remonty remiz w Zamęcinie, Zwierzyniu, Raduniu
i Radaczewie. Przewiduje się wydatki na zakup paliwa, olejów a także uzupełniania części zamiennych do sprzętu.
Inwestycje - sfinansowanie modernizacji remizy strażackiej w Korytowie.
Rozdz. 75416 Wydatki na bieżące funkcjonowanie Straży Miejskiej.
Rozdz. 75495 W pozostałej działalności tego działu zaplanowano wydatki na dofinansowanie organizacji konkursów z zakresu bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej.
Dział 757 Obsługa długu publicznego
Planuje się wydatki na obsługę kredytów i pożyczek.
Dział 758 Różne rozliczenia
Zgodnie z obowiązującymi przepisami zabezpiecza się rezerwę ogólną na nieprzewidziane wydatki w wysokości 220.000 zł.
Rezerwa nie przekracza 1 % wydatków budżetu i tym samym spełnia wymogi art. 116 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.
Dział 801 Oświata i wychowanie
Rozdz. 80101 i 80110 Szkoły Podstawowe i Gimnazjum
Najpoważniejszą pozycją w wydatkach tego działu są wydatki związane z finansowaniem szkół podstawowych i gimnazjum.
Po analizie złożonych planów na wydatki szkół podstawowych zaplanowaliśmy kwotę 6.440.000 zł, która zabezpiecza płace, pochodne i bieżące wydatki na funkcjonowanie szkół.
Inwestycje - dokończenie finansowania modernizacji szkół i budowy sali gimnastycznej w Korytowie. Natomiast dla Gimnazjum na płace i pochodne oraz na wydatki bieżące zaplanowaliśmy kwotę w wysokości 3.100.000 zł.
Zaplanowane środki na płace i pochodne uwzględniają 4% podwyżkę wynagrodzeń.
Nie uwzględniono w planach środków na modernizację i remonty zgłaszane przez Dyrektorów placówek.
Rozdz. 80104 W rozdziale tym planuje się wydatki klas „O” funkcjonujących przy szkołach podstawowych.
Rozdz. 80113 Zaplanowano jak corocznie wydatki na dowożenie dzieci do szkół i gimnazjum.
Rozdz. 80114 Przewiduje się środki finansowe na funkcjonowanie Biura Obsługi Szkół Samorządowych.
Rozdz. 80132 Planuje się dotację dla Szkoły Muzycznej I stopnia
w Choszcznie.
Rozdz. 80146 Zgodnie z wymogami klasyfikacji budżetowej przewidziano w tym rozdziale środki na dokształcenie nauczycieli.
Rozdz. 80195 W rozdziale pozostałe wydatki przewidziano następujące kwoty:
1) 46.000 zł na fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli (będących na emeryturze, rencie).
2) 11.000 zł na pozostałe wydatki oświatowe m. in. nagrody w konkursach szkolnych, dofinansowanie funkcjonowania kół zainteresowań w szkołach i gimnazjum, obchody Dnia Edukacji Narodowej.
3) 30.000 zł na dopłatę do biletów wstępu na basen dla dzieci szkół podstawowych i gimnazjum.
4) 15.000 zł dotacji dla fundacji na rzecz Wyższej Szkoły Zawodowej w Choszcznie.
Dział 851 Ochrona zdrowia
W rozdziale 85154 przewidziano wydatki na profilaktykę i przeciwdziałanie alkoholizmowi. Szczegółowy wykaz przedstawia załącznik Nr 9.
Kwota wydatków jest zgodna z prognozą wpływów z zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
W rozdziale 85195 główną pozycję stanowią wydatki Warsztatu Terapii Zajęciowej w kwocie 351.900zł zgodnie z przyjętą na ten cel wysokością dotacji z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz dodatkową kwotę 5.300 zł ze środków budżetu Gminy na płace i pochodne związane z
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor BIP Data wytworzenia:
10 lip 2003
Osoba dodająca informacje
Redaktor BIP Data publikacji:
10 lip 2003, godz. 14:19
Osoba aktualizująca informacje
Redaktor BIP Data aktualizacji:
10 lip 2003, godz. 14:19